Kameraaaaaaa!!!

Nu har jag fått den, en Nikon D80. Objektivet som följde med heter AF-S DX Nikkor18-55 mm 1:3.5-5.6GII. Detta säger mig absolut ingenting… jag vet att jag ”måste” skaffa ett teleobjektiv och förmodligen nåt mer… och en bättre blixt. Förklara gärna för mig vad jag har…
Naturligtvis har jag provfotat valparna. Dom låg och sov så det blev inte direkt actionbilder även om dom vaknade till en smula. Blixt och dåligt ljus… men här är resultatet up-to-now. Använde close istället för auto eftersom det blev bättre skärpa. Redigerat i Windows fotogalleri med autofix, alla blev rätt mörka i original. Jag har photoshop men inte installerat på den här datorn. Får nog gå en kurs tror jag… Hade tydligen mediumformat inställt i kameran för jag har inte ändrat nåt i storleken.


Spot


Kragis


Bred


Tvåan

7 svar to “Kameraaaaaaa!!!”

  1. 18-55 mm menar att din objektiv är så lång (eller kort!) o 1:3.5-5.6 menar ljusstyrka tror jag. Gratulerar om din nu kamrat!

  2. Vad söta valparna är !

  3. Precis som Joski skriver är 3,5-5,6 ljusstyrka. Ju lägre desto bättre objektiv, det vill säga ju sämre ljus kan du fota i. 3,5 får du när du fotar utan att zooma in (18) och sedan blir det sämre ut till 5,6 ju mer du zoomar (max 55).

    Du behöver en blixt, köp samma som jag. Och ett tele, där har du egentligen bara Sigmas 70-200 2,8 att välja på eftersom andra är svindyra eller har för dålig bländare.

    Sedan behöver du ett vardagsobjektiv. Jag har som sagt ett Sigma 30 mm 1,4. Det är alltså ingen zoom, man får använda fotzoomen ;). Däremot är det en fantastisk ljusstyrka som du ser på talet 1,4.

    Man får pröva sig fram lite. Bara en ordentlig blixt kommer göra underverk på dina bilder.
    Du kan få låna mitt tele och se vad du gillar det. 🙂

  4. Hej Eva!

    Ha inte för bråttom med att skaffa en massa extra prylar till kameran. Det objektiv du har duger rätt bra så länge det är bra ljus eller med blixt.

    18-55 är brännviddsomfånget, dvs 18mm är vidvinkel och 55mm är (kort) tele. Mittimellan där nånstans (cirka 30mm) kallas normal. Det ger ungefär samma vy som vi människor har.

    När du har använt kameran ett tag så kommer du att märka om ditt objektiv begränsar dig, dvs om du behöver mer vidvinkel eller mer tele. Man kan köra statistik på alla foton och se vilka brännvidder du helst har valt. 🙂

    Som Anna skriver så är nog en större blixt det första du bör komplettera med. Det blir lättare att få mjukare (och mer!) ljus med en mer avancerad blixt. Dessutom är risken mindre för röda ögon på bilderna.

  5. Per – problemet för oss hobbyhundfotografer blir dock snabbt väldigt tydligt: Det går inte att få bra actionbilder med kitobjektivet… 😦 En externblixt löser som sagt problemen inne, men inte utomhus när man dessutom står en bra bit från det som händer.

  6. Tack för alla tips – en ny värld för mig så allt mottages tacksamt!

  7. Grattis till nya kameran! Men akta dig. Det är vanebildande. Men shit så kul!

Kommentera

