Sia friskförklarad!

I fredags var jag och Sia hos Kjerstin på Ultuna. Efter allehanda undersökning kunde vi konstatera att ingen rörelsestörning finns kvar. Lårmuskeln som skiljde 3 cm mellan höger och vänster ben var nu endast 0,3 cm. Hälsenan som var så tunn att Kjerstin trodde den skulle gå av var nu normaltjock.

Jippi!

Nu ska vi bara få upp flåset också. Blir cykelträning 2-3 km till en början med succesiv upptrappning ca en månad. Därefter ska vi köra intervallträning med cykel, i galopp. Fysisk ansträngning ska följas av 48 timmars vila. Hon ska alltså bara träna varannan dag. Detta får mig att fundera  påvad vi håller på med när vi tävlar flera dagar i rad, tränar flera dar osv. Är det verkligen vettigt???
 Hon kan vara tillbaks i tävlingsbart skick i slutet oktober!

Åh vad det ska bli roligt!!!

Rapport Sam-Flaxa:
Här är inga valpar gjorda än men Sam börjar göra mer seriösa försök nu så jag hoppas på i morgon. Vore verkligen skönt få det överstökat!

 

14 svar to “Sia friskförklarad!”

  1. Åh vad härligt att höra om Siafian. Ska bli kul att se henne in action igen när ni är igång fullt ut!

  2. Oj vad härliga nyheter!! :))

  3. Skönt med Sia, sen så får vi ju hoppas att den gode Sam kommer till skott idag 😉

  4. Vad skönt!! 😀

    Ja, jag och Håkan på väg hem från O-hamn diskuterade Precis det här med att utsätta hundarna för hårt arbete flera dagar i rad. I Ohamn var det ju dessutom FEM klasser under första dagen… känns som att veckolånga tävlingar är alldeles för mycket – även om jag själv åker på sådana då och då. Vad jag minns från min ryttartid så tävlade man två dagar,that’s it. Om det var flerdags meeting så körde man olika hästar… Nä, vi får nog tänka efter före bland och inse att vi inte skall låta pinnarna styra allt för mycket 😉

  5. Jag tror träning är mycket värre än tävling, eftersom tävling innebär kanske två tre minuters maxat spring per dag. MEn på träning, särskilt om det är kurs, kör man ju betydligt fler och längre pass.
    Dessutom är det inte så många hundar som faktiskt kör för fullt på tävling. Visst, eliten gör det, och skiktet därunder, men alla andra har nog hundar som tar ut sig betydligt mer i skogen än på tävlingsbanan. Jag tror ärligt talat inte ett agilitylopp märks i Tildas kropp, t ex. 🙂

  6. Åh, vad skönt med Sia! Som du har slitit med hennes rehabilitering.

    Angående tävla flera dagar i rad så håller jag med Karin här ovan. Tävlingar (agility) är oftast jobbigt psykiskt för hundarna men inte lika tufft fysiskt. Ett längre träningspass däremot ska hunden absolut vila länge efter. Och med vila menas promenader men ingen träning.
    En valltävling däremot är ju även fysiskt jobbigt för hunden. Det gäller att ha den i bra kondition om den ska orka psykiskt och hålla fysiskt.

  7. Så skönt att den här otroligt långa rehab-tiden hjälpt. Nu håller jag alla tummar för att hon ska få hålla länge, länge. L

  8. Åh vad härligt! 🙂

  9. Ia och Atas & Linn Says:

    Härligt!!!

  10. Åh så skönt för er =) Då hoppas vi att hon håller sig friskt riktigt riktigt länge denna gång =)

  11. ”Visst, eliten gör det, och skiktet därunder, men alla andra har nog hundar som tar ut sig betydligt mer i skogen än på tävlingsbanan.”

    Du har helt rätt, men det är främst vi i eliten som åker på flerdagarstävlingar och startar både lag och ind. Även om du i sak har rätt i att ett agilitylopp bara varar ett par sekunder, så upplever jag det alltid som en urladdning-för både mig och hunden. Att sedan den urladdningen sker med intervall på fem gånger under en dag på loppet av,säg, åtta timmar, så blir det en ganska hård dag – både fyiskt och psykiskt (uppvärmning, start, nedvarvning).

    Tänk t ex höjdhoppare. Nu är jag inte alls insatt i den sporten, men nog hoppar de färre hopp under tävling än träning? Det hade varit intressant att höra hur de ser på ett upplägg av flera dagars tävlande på rad utan vila emellan – är det ngn som har ngn i sin bekantskapskrets som är höjdhoppare?

    Jag går nu bara på hur jag upplever saker och ting, och det hade varit kul att läsa om fler reflektioner kring detta – och även intryck från andra grenar för att höra hur de resonerar. O-ringen t ex, de har väl flera dagars tävlande? Eller startar de kanske bara ett lopp med vila emellan??

    EM vill veta mer

  12. Oj, så kul. Och med rehab kan man försätta berg! Jag ska ju iväg på rehbab den 23/9 ska försöka fiska lite om träningsupplägg då.

  13. Åh vad roligt med Sia 😀

    Angående träning och vila så sa hundfysioterapetuten Marie (som har vunnit SM i maraton typ 17 ggr) att man kan tänka att hunden ska vila några dagar i sträck efter kanske 14 dagars träning. Tycker det känns rätt vettigt. Jag kan träna varje dag i perioder, men jag försöker peta in några riktigt lugna dagar i rad däremellan…. Då har dom ju tid att läka ut småskador innan det blir allvar.

  14. Prim med sina höftproblem fick av Stefan Rosen ett enkelt träningsschema, agilityträning, simmning, vila, agträn, sim, vila och en dag över till annan träning på en vecka. Men jag låter honom tävla två dar i rad över helgen för jag tror den ansträngningen är mindre än ett träningspass?!

Kommentera

