Raketer skrämde fåren?

Som vanligt domineras nyheterna av raketolyckor på årets första dag. 60 döda i diskobrand i Bangkok, där man tydligen skjutit fyrverkerier inomhus. 12-årig pojke från Hallstavik fick åka ambulanshelikopter efter att ha fått en raket i ögat.

Mitt eget raketproblem ter sig harmlöst i jämförelse. Tackorna sprängt staketet i natt och stod långt bort i skogen i morse. Mängder av stolpar är av och jag begriper inte riktigt hur det gått till. Jag vet att grannarna skjutit mer fyrverkerier än vanligt i år och de bor väldigt nära våra får. Jag gissar att fåren fick panik när helvetet brakade loss…

Läste på agilitylistan ett inlägg där personen tyckte att det är avelns fel att hundar är rädda för fyrverkerier. Han tycker att vi borde anpassa hundaveln till raketerna (samhället) i stället för tvärtom?
Undrar om det även gäller får? och krigsdrabbade människor? 

Ettan kunde varken kissa, skita eller dricka på hela kvällen och natten. Lade sig platt så fort jag försökte få med henne ut. Först nu på morgonen följde hon misstänksamt med ut. Jag tycker synd om henne och då vet jag att hon ändå är lindrigt drabbad…

Behöver jag säga att jag inte gillar fyrverkerier?

6 svar to “Raketer skrämde fåren?”

  1. Det har sina fördelar att vara jaktidiot – jag tittar mig förväntansfullt omkring när det smäller. Men jag tycker det är lite konstiga smällar så för säkerhets skull voffar jag lite åt dem också.
    Den trefärgade grävlingen är den som är mest harig hos oss, han lägger sig under sängen och flåsar men det är också bra för när det smällde som mest gav matte oss varsitt grisöra så vi skulle få något annat att tänka på. För mig kan det få smälla jämt om man får grisöra!

    Matte hälsar att hon är glad att de inte är räddare än så och att hon bor avlägset så att det är lugnt på raketfronten. Hon säger god fortsättning också – jag håller med 🙂

  2. Hos oss gick ICA ut med att de inte sålde smällare i år. TACK för det! Mer sånt.
    Vi brukar ju rymma stan i vanliga fall, men i år var vi hemma. Idag är det två trötta hundar…

  3. Troll har varit med på fest mitt i stan och det var faktiskt betydligt lugnare där än hemma i ”förorten”.

    Promenaden vid 20.30 var jobbig, då smällde det överallt, men inomhus så var det nästan helt ljudisolerat! Han låg på mina fötter vid 12-slaget, men faktum är att jag (och Troll) tycker att det är jobbigare NU, när det smäller för fullt kl 14 på em… Vi kommer ju ALDRIG undan eländet, det kommer ju smälla en vecka till nu…

    Jag tycker att det borde totalförbjudas för privatpersoner eftersom vi uppenbart inte kan hantera det, istället kan kommunerna ha arrangerade fyrverkerier vid kl 18 och 00 om det nu är så himla viktigt…

  4. Ia och Atas (och Linn) Says:

    Atas gillar inte nyår! Under kvällen börjar han förstå vad som är på gång och är rätt låg. Under tolvslaget ligger han och skakar… Men han äter, kissar etc hela kvällen så det är inte så jobbigt ändå. Linn är inte berörd (ännu, får man väl säga…).
    Min pappa hart köpt smällfria/miljövänliga ”fyrverkerier” i år. Stora rispappersballonger i klara färger med ett ljus i en korg under. När luften i ballongen blivit varm släpper man den så stiger den högt upp och lyser klart där på himlen. Finns på de stora varuhusen!
    Gott nytt år på er!

  5. I andra? Du menar att Pyret fick gå in i slalom först för att trampa på targeten vid andra pinnen? (Jag vet inte om vi menar kl 3 från samma håll, för mig är det när de ska rakt in utan att runda första pinnen).

  6. Gott Nytt År och här kan vi hälsa från en härlig Busy. Hon har firat in det nya året med ungdomarna Svensson och många hundar. Hon är rakettålig trots att det smäller som attans här och det precis hela tiden. När det smällde av en riktigt dånande bombaktig raket mitt bakom vårt hus. Grannens odåga antar jag, så vände hon sig helt sonika om och skällde ut den. Tuff som en liten bandyboll och med pondus och högt rest svans. 🙂 Jag kan inte säga att jag inte höll med henne. Iddi bryr sig inte alls vilket känns bra för annars hade jag felbedömt henne alldeles. Hon verkar dräktig, men ännu är det för tidigt att säga med säkerhet av en amatör som jag. Måste säga att jag inte gillar raketer jag heller. Onödigt dyrt skit som bara går upp i rök. I Oskarshamn finns ett fyrverkeri som man kan se i hamnen, stort och pampigt borde räcka för alla i den här kommunen kan man tycka, men här smäller det precis hela tiden flera dagar i förväg och hela nyårsaftonen och tyvärr halva nyårsdagen. Det brukar vara de som söp sig så fulla att de missade att skjuta upp dem på nyårsnatten och så de som har fått för många av mamma och pappa. Hoppas på mindre smällande nästa år över hela landet.
    Kram Reneth och resten av gänget..

Kommentera

