Hur bygger ni muskler?

Muskelbygge för hund!

Jag efterlyser tips på övningar för att bygga muskler för hund!
Gärna med speciell inriktning på att stärka höfter men även andra tips mottas tacksamt!
Maila gärna mig privat ek@seglinge.se eller skriv i kommentaren. Förhoppningsvis får jag många svar och kan göra en sammanställning senare.

Anledning till att jag tar upp ämnet är att vi fått HD-fel pga slapp led på flera av Sias valpar. Jättejättetrist. Jag pratade med Håkan Kasström igår och han sade att ibland poppar det upp såna här genetiska snedträffar trots att föräldradjuren är hd-fria och kommer från friska linjer. En extrem jävla otur alltså.
Rekommendationen för att ge dessa hundar ett så bra och aktivt liv som möjligt, är att hålla dem i lagom hull och väl musklade.

Jag har lite frågor till framförallt Dig som har bordercollie, men även andra raser är såklart intressanta!
Hur mycket (vad) och ofta tränar ni?
Hur långa promenader går ni, hur ofta? (km)
Vad innebär långpromenad? (tid)
Får era hundar vara lösa under promenader? 
Får era hundar härja fritt (leka och valla varann) under promenader?
Uppskattningsvis, hur måna km galopp springer din hund en vanlig dag förutom ren träning?
Värmer ni upp hundarna innan ni släpper dem lösa på promenader? innan arbete?

Vallning
Vid vilken ålder började din hund träna vallning?
Var din hund lugn eller ”galen” när du började valla?
Hur mycket springer din hund när den vallar?
Går den i långsamt tempo?
Kastar den sig i sidledsrörelser?
Är din hund stor/liten (vad väger den)?
Vilka tidsmål har du för din hund? (ex VP vid 18 mån, SM vid 3 år)
Hur många år räknar du med att hunden ska vara användbar?

Agility
Vid vilken ålder introducerar du slalom?
Vid vilken ålder introducerar du snäv sväng i hög fart?
Hur belönar du? (med kamp, kastad leksak, ur handen eller på marken, godis)
Vilket tidsmål har du för ”färdigutbildad (kl 3)” hund? (ex 18 månader då man får börja tävla? eller ex 4 år)
Hur många år räknar du med att hunden ska vara tävlingsbar?

SKADOR
Har din hund varit skadad? Om ja, vad och varför?

Fundering
Bordercollie blir allt vanligare inom agility och jag tycker skadefrekvensen har ökat markant de senaste åren. Så gott som varenda bordercollie jag känner har varit (eller är) skadad på ett eller annat vis. Är det inte muskler och ligament så är det ryggar, bogar, handleder och tåskador. Kanske är skadorna lika vanliga på de som ”bara” vallar, ingen aning.

Mina egna hundar Fame och Sia har båda haft en lårmuskelskada som tog väldigt lång tid att rehabilitera. Strikt koppelvila i 6 (eller var det 8 minns inte) veckor och därefter succesiv rehabträning. Båda är nu helt återställda. Bådas skador kom av att de legat länge i fårhagen och gjort plötsliga ingripanden. Det var på hösten, de hade blivit kalla och borde naturligtvis ha värmts upp innan ingripandet. Men det är inte alltid man tänker sig för, när fåren plötsligt drar… Numera försöker jag tänka mig för och hålla dem i rörelse (varma) när de ska vara ”stand-bye”.

Wee vad långt det här blev…. nu måste jag jobba lite!

4 svar to “Hur bygger ni muskler?”

  1. Jag kan ju börja. Bara en av mina hundar har ett konstaterat ryggfel, Kenta L7S1, det var jag övertygad om att det var agilityn, han var helt galen och ca 11/2 år, känns nu åtta år senare OK men inte mer. Sen har vi ju lilla Yes med ostechondros, tror att det var vårat fel för hon har varit ”ganska” galen i hundgården,ingen av hennes syskon har haft nåt fel.Inz har haft en fraktur på en tå, sprang in i en sten och jag stog två meter därifrån, rättså uppenbart vad som hände.Jag går nästan aldrig promenader, värmer sällan eller aldrig upp. Många tycker att våra hundar ränner runt och det gör dom nog;)Dom tillbringar mycket tid i hundgården oxå en sorts uppvärmning eller? Inz,Lot och Ben har A-höfter Kenta A-B. Visst är dom slitna och lite halta då och då men inte värre än att några dagars vila gör susen. Vi vallar bara inga andra aktiviteter. Allt från Andrarum klart slut

  2. Tror inte att jag svarade på en enda av dina frågor, det var ju typiskt mig 😉

  3. propiraya Says:

    Verkligen kanonintressant!! väntar med intresse på sammanställningen =o) vi har ju inte hållit på så länge, så vi räknas inte ;o)

  4. Hej!
    Jag är ganska ”slarvig” om man ser till det moderna sättet med stretching osv, men vid lopp brukar jag värma upp och varva ner. Däremot tummar jag ALDRIG på den dagliga motionen som jag tror är grunden för en bra och stark fysik. En timme i skogen, gärna i lite besvärlig terräng. Mina hundar är lösa och gångarterna varierar då de får välja själv. På dessa promenader tränar jag emellanåt lite explosiva rörelser, som att jag går i stora bågar och ropar ”häråt”. De får då vända och springa över stock och sten och träna motoriken och andra rörelser. Detta gör jag 2ggr 5 minuter under en promenad. Jag har inte haft några skador alls, annat en nån bruten klo.
    Träningsfrekvensen varierar, cirka 1-2 ggr i veckan, ibland inte alls ifall övriga livet kommer emellan. På vintrarna är tempot lugnare men brukar utnyttja snön ifall det kommer nån.
    Kram från Åhza, brorson Dolph och tre hundar till!

Kommentera

